McK EA 6002, 6007 og EA 6030.

McK har igen lavet en epoke III vogn. Det sker "heldigvis" ikke så tit, da prisen 598,- er høj.
Det drejer sig om rejsegodsvognen EA, en forholdsvis sjælden vogn -12 stk bygget hos Scandia i 1951. I 1963 kom der så yderligere 20 stk lettere ombygget i forhold til den første serie. Anden serie 6013 - 6032 havde ikke harmonika ved leveringen, men fik dem allerede i 1964.
De Sjællandske vogne 6001 - 6006 havde harmonika. De Jysk - Fynske 6007 - 6012 kørte uden fra 1951 - 1964 hvor de endelig fik harmonika. Alle 32 EA vogne blev omlitreret til Dea i 1967.
Men nu til modellen:
Den flotte model er ikke let at få på skinnerne pga. de korte boogier og tapafstanden. Vognen er letløbende, har fjedrende koblinger og koblingskulisser. De kører uden problemer på klubbens DSB strækninger (min. R = 800 mm)
Vognene kan anvende alle gængse koblinger, men Märklin Kortkoblinger kan komme i infight med pufferne i kurver.
Serie 1 er kun lavet i leveringstilstand dvs. som de så ud i 1951 - 1964 hvor de blev ombygget med nye døre m.m.
Serie 2 leveres i flere forskellige udgaver. Her er det udgaven fra 1963/64 - 1967 der omtales. Men vognen fås også med UIC litrering og i design udgave.

II serie: EA 6030 & I serie: EA 6002 (1. distrikt) og EA 6007 (2. distrikt)

Først billeder af de 2 serie 1 vogne.
Jysk/Fynsk EA og Sjællandsk EA.

6007 - Jysk/Fynsk EA uden harmonika.






Sjællandsk EA





Der er langt mellem pufferne ved brug af Profi Koblinger.
Billeder af serie 2 vognen EA 6030
Serie 2 & serie 1, bemærk små ændringer - Tagvinduer, gitter, sideliste, døre.




Hjemsted Ar (Århus - 2.distrikt) gælder McKs 2 EA (1964 - 1967) og de 2 brune Dh med UIC litra (1970 - 80)

Dh i Designbemaling 1980 - 1984/85. Her har McK 4 litra at vælge imellem.

1 kommentar:

  1. Vognene blev anvendt i hele landet, men havde værkstedsområde som nævnt over venstre puffer. Fra 1964 havde alle EA harmonika - den anden serie fra 1963 havde også først harmonika efter nogen tid i drift.

    SvarSlet