SJVT gør klar til Weekendens Juletog.

Maskinen er klar - der er stadig 2 timer til afgang.

SJVT kører Juletog mellem Vejle og Grejsdalen d.5 og 6 december. Køreplan se. link.
Det er TKVJ 12 der trækker toget - 6 toakslede privatbanepersonvogne - gennem den smukke Grejsdal fra Vejle og op til Grejsdalen og retur.
Men et veterantog dumper ikke bare ned fra himmelen og kører uden forberedelse. Fredag d.4 december om formiddagen blev fyret (i TKVJ 12) tændt op med brænde.
 Fyret brænder som det skal.
Efter et par timer er temperaturen i fyrkasse og kedel høj nok. Endelig kan der fyres med kul.
Der rangeres med vognene, så der er bremser på mindst hver anden vogn.
 Men det er ikke klaret med det, vognene skal rangeres på plads. Der skal også smøres og efterspændes på maskinen.
Værkstedsvognen er koblet på maskinen.
Men til sidst er alt klar til den sidste bremseprøve inden toget kan komme ud på de lange skinner.
Bremseprøve.
Da drejeskiven i Lunderskov p.t. er under renovering, køres der en omvej over Taulov til Middelfart for at vende lokomotivet. - TKVJ 12 skal nemlig køre retvendt Vejle - Grejsdalen. På turen ned gennem Grejsdalen er tenderen forrest. - Fra Middelfart køres gennem Fredericia til Vejle hvor vogne og lokomotiv overnatter.
Fører og fyrbøder strækker benene i Middelfart.

Der skiftes kørselsretning.
Lillebæltsbroen.
Vejle.
Fyrbøderen i arbejde.
Her er der igen et par timers arbejde - rensning af fyrkasse og røgkammer, er der varme lejer, vandpåfyldning samt flere småting - inden lokomotivet og vognene kan overlades til nattevagten - han skal se til fyret hver tredje time natten igennem.
Vand skal der til!
Røgkammerdøren åbnes.
Og renses.
Så er tenderen fyldt med vand.

1 kommentar:

  1. Herlig billedserie af et "rigtigt" lokomotiv. Nostalgien får en ordentlig én på frakken. Flot.

    SvarSlet